diashow
Veikko Simpanen | Sosiaalineuvos

Ajankohtaiset

Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä

Lue lisää »

Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Veikko Simpanen

Veikko Simpanen

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Tietotori

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille
Jälleen miljonääriministeri rakentaa liike-elämän kumppaneilleen rahastusautomaattia.
Jos tähän mennään operaattoreiden seurantalaitteineen, niin perusmaksulla saa vain välttämättömimmän ja lisämaksuilla tullaan jatkuvasti tyrkyttämään mm. operaattoreiden, autoliikkeiden, matkailualan, huoltoasemien, kaupan, ravintoloiden, vakuutusyhtiöiden jne.jne. toimesta kaikkea mahdollista.
Toiseksi, ei tämä Bernerin esittämä valtion ja maakuntien omistama LIVE-osakeyhtiö mitään tekisi itse. Se teettäisi kaiken suunnittelusta alkaen pitkäaikaiseen väylien hoitamiseen ja kunnossapitoon saakka ilmeisesti ministerin liikemieskumppaneiden omistamilla yrityksillä. Niille ne maksuilla kerätyt rahat kiertyisivät.
Ei kuitenkaan aivan kaikki, sillä Bernerin suunnitelman mukaan maksut pitää mitoittaa myös työt teettävälle LIVE - osakeyhtiölle katetta tuottavasti ja osingonjaon valtiolle ja maakunnille mahdollistaen. Tästä suunnitelman tavoitteesta ja toimeenpanon hurjasta kiireestä johtuen on perusteltua aihetta epäillä, että tienkäyttäjien maksuilla rahoitettaisi myös järjetöntä uutta maakuntaorganisaatiota.
Tosiasia olisi, että kaikki kulut ja hankintoina työt suorittavien yritysten voitot ja LIVE osakeyhtiön osingonjaot rahoitettaisi lopulta tienkäyttäjiltä kerätyillä rahoilla, sillä rahaa ei sada taivaasta.
Ministeri Berner ei ole huomioinut myöskään esityksensä vaikutuksia verotukseen.
Hän perustelee liikenneväylien käyttäjiltä nyt kerättävien verojen muuttamista maksuiksi Oy:lle mm. siksi, koska näitä verotuloja ei ole käytetty kuin osaksi liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon, vaan niillä on rahoitettu myös valtion muita menoja.
Milläs ne muut menot sitten jatkossa rahoitetaan, joilta nyt poistuu rahoitusta? Vai rahoitetaanko niitä edelleen jäljelle jäävillä tienkäyttäjiltä perittävillä veroilla?
Tästä syystä Bernerin selvitykseen olisi pitänyt sisältyä myös tieto siitä, miten valtion budjettiin syntyvä verotulojen aukko katetaan. Miten ne budjetista Oy:lle maksuiksi budjetista siirtyvät ja näin poistuvat verotulot kansalta aiotaan verottaa?
V.S.  20.1.2017


Uutiset Espoo.fi

Palvelutori kokeilee mobiilisovellusta

Ison Omenan palvelutorilla testataan, olisiko mobiilisovelluksesta...

Lue lisää »

Espoo järjesti kaupunkilaisille näyttävän itsenäisyyspäivän konsertin Espoo Metro Areenalla

Juhlakonserttiin osallistui 6.12. paikan päällä noin ­­­­6000...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

Ex-poliisille tuomio 56 murhasta Siperiassa

Venäjällä ex-poliisi Mihail Popkov on tuomittu 56 ihmisen murhasta Siperiassa, kertovat venäläiset uutistoimistot. Liki kaikki uhrit olivat naisia. Popkov...

Lue lisää »

Saksassa junalakko – liikenne keskeisimmillä reiteillä täysin poikki

Saksassa junaliikenne monilla keskeisimmillä reiteillä on täysin poikki rautatietyöntekijöiden työnseisauksen vuoksi, kertoo valtiollinen Deutsche Bahn....

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

SDP:n Pilvi Torsti: Suomen pitää investoida osaamiseen ja ottaa johtava rooli koulutuksen kehittäjänä maailmassa

Kansanedustaja Pilvi Torsti toivoo, että Suomi ottaa jatkossa entistä vahvemman roolin kansainvälisessä koulutuksen...

Lue lisää »

Puoluesihteeri Antton Rönnholmin avauspuheenvuoro Kansanvallan puolesta -seminaarissa

Kansanvallan puolesta -seminaarin avauspuheenvuoro 8.12.2018 Paasitornissa Helsingissä Puoluesihteeri Antton Rönnholm Arvoisat läsnäolijat, seminaarimme...

Lue lisää »