diashow
Veikko Simpanen | Sosiaalineuvos

Ajankohtaiset

Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä

Lue lisää »

Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Veikko Simpanen

Veikko Simpanen

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      
Tietotori

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille
Jälleen miljonääriministeri rakentaa liike-elämän kumppaneilleen rahastusautomaattia.
Jos tähän mennään operaattoreiden seurantalaitteineen, niin perusmaksulla saa vain välttämättömimmän ja lisämaksuilla tullaan jatkuvasti tyrkyttämään mm. operaattoreiden, autoliikkeiden, matkailualan, huoltoasemien, kaupan, ravintoloiden, vakuutusyhtiöiden jne.jne. toimesta kaikkea mahdollista.
Toiseksi, ei tämä Bernerin esittämä valtion ja maakuntien omistama LIVE-osakeyhtiö mitään tekisi itse. Se teettäisi kaiken suunnittelusta alkaen pitkäaikaiseen väylien hoitamiseen ja kunnossapitoon saakka ilmeisesti ministerin liikemieskumppaneiden omistamilla yrityksillä. Niille ne maksuilla kerätyt rahat kiertyisivät.
Ei kuitenkaan aivan kaikki, sillä Bernerin suunnitelman mukaan maksut pitää mitoittaa myös työt teettävälle LIVE - osakeyhtiölle katetta tuottavasti ja osingonjaon valtiolle ja maakunnille mahdollistaen. Tästä suunnitelman tavoitteesta ja toimeenpanon hurjasta kiireestä johtuen on perusteltua aihetta epäillä, että tienkäyttäjien maksuilla rahoitettaisi myös järjetöntä uutta maakuntaorganisaatiota.
Tosiasia olisi, että kaikki kulut ja hankintoina työt suorittavien yritysten voitot ja LIVE osakeyhtiön osingonjaot rahoitettaisi lopulta tienkäyttäjiltä kerätyillä rahoilla, sillä rahaa ei sada taivaasta.
Ministeri Berner ei ole huomioinut myöskään esityksensä vaikutuksia verotukseen.
Hän perustelee liikenneväylien käyttäjiltä nyt kerättävien verojen muuttamista maksuiksi Oy:lle mm. siksi, koska näitä verotuloja ei ole käytetty kuin osaksi liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon, vaan niillä on rahoitettu myös valtion muita menoja.
Milläs ne muut menot sitten jatkossa rahoitetaan, joilta nyt poistuu rahoitusta? Vai rahoitetaanko niitä edelleen jäljelle jäävillä tienkäyttäjiltä perittävillä veroilla?
Tästä syystä Bernerin selvitykseen olisi pitänyt sisältyä myös tieto siitä, miten valtion budjettiin syntyvä verotulojen aukko katetaan. Miten ne budjetista Oy:lle maksuiksi budjetista siirtyvät ja näin poistuvat verotulot kansalta aiotaan verottaa?
V.S.  20.1.2017


Uutiset Espoo.fi

Rentoutumista ja viihtymistä meriteeman keskellä KAMUssa

Näyttelykeskus WeeGeellä on mahdollista vierailla joka kuun ensimmäisenä...

Lue lisää »

Suomen upein bussiterminaali ja Merituulentie avataan Tapiolassa

Tapiolassa liikkuminen ja asiointi helpottuvat merkittävästi 4.3....

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

”Matkailu työllistää jo nyt yli 150 000 ihmistä” – SDP:n Skinnari haluaa Suomeen luontomatkailustrategian

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari esittää, että Suomeen laaditaan pidemmän aikavälin luontomatkailustrategia. Hän muistuttaa, että...

Lue lisää »

”Matti on iso nimi” – Henri Kivalo oli tyytyväinen, että onnistui juuri Nykäsen muistokilpailussa

Jyväskylän Laajavuoressa hypättiin sunnuntaina normaalimäen SM-kisa, joka oli samalla helmikuun alussa menehtyneen Matti Nykäsen muistokilpailu....

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

Skinnari: Suomi tarvitsee luontomatkailustrategian

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari esittää, että Suomeen laaditaan pidemmän aikavälin luontomatkailustrategia.

Lue lisää »

Lauri Ihalaisen vetoomus: Työnantajien tulisi pidättäytyä irtisanomisilta

Tavoite nostaa työllisyysaste seuraavalla vaalikaudella vähintään 75 % on oikea, mutta haastava tavoite. Talouskasvun ja viennin kannalta...

Lue lisää »