web stats
diashow
Veikko Simpanen | Sosiaalineuvos

Ajankohtaiset

Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä

Lue lisää »

Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Veikko Simpanen

Veikko Simpanen

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Orpon työryhmän esitys

Hallituksen ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmien ns. Orpon työryhmän linjaus on sen perusteella, mitä linjauksesta selvää saa, huolestuttavan vähäisellä analysoinnilla tehty. Huolellinen analysointi on jäänyt tekemättä, tai sen on tehnyt sellainen taho huolellisesti, jonka strategisena tavoitteena on julkisen yhteisen erikoissairaanhoidon palvelutoiminnan romuttaminen. Tätä tavoitetta linjaus kyllä valitettavasti palvelee.

Esimerkiksi HUS kuntayhtymänä on monella ”valtimolla” jo nyt ylläpitämässä kuntien perusterveydenhoidon sairaanhoitoa elossa ja kuntien kustannuksia hallinnassa. Tämä toimintojen tuottamisen keskittämisen hyvä tulos ilmenee riidattomasti julkisista tilastoista.

HUS huolehtii ja palvelee keskitetysti  kuntien perusterveydenhoidon toimintaa mm:


                      Ensihoidon järjestämisestä vastaten Mediheli mukaan lukien

                      Psykiatrisen sairaanhoidon järjestäjänä

                     Päivystyshoitopalvelujen merkittävänä järjestäjänä

                      Myrkytystietokeskuksen palvelulla

                      Kalliin hoidon tasauksella

                      Laboratoriopalvelut tuottamalla

                      Kuvantamispalvelut tuottamalla

                      Apteekkitoiminnoilla

                      Apuvälinepalveluilla

                      Välinehuollolla

                      Pesulapalveluilla

                      Kiinteistöpalveluilla

                      Lääkintätekniikkapalveluilla

                      Ruokahuoltopalveluilla

                      Erikoislääkärikonsultoinneilla

                      Opetus- ja lisäkoulutuspalveluilla

                      jne.


Kaikkien edellä lueteltujen rationaalisin perustein tehtyjen toimintojen keskitetyn tuottamisen hajottaminen kuntien järjestämisvastuulle tai sotealueille pirstaloiden pakottaisi Hankintalain mukaisiin hankintoihin ja kilpailutuksiin aiheuttaen myös henkilöstölle turvattomuutta.

HUS:n somaattisen ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon keskitettyjen tutkimus- ja hoitopalvelujen tuottamisen hajottaminen usealle eri hallinnolliselle tuottajalle, erikoistuneen henkilöstön hajauttaminen useille palvelujen tuottajille ja työnantajille sekä tilainvestointien ja laiteinvestointien hajauttaminen olisivat toimenpiteinä väestölle hoidon laadun ja saatavuuden sekä kunnille kustannusten kannalta kohtalokkaita.  


Uudenmaan väestön tarvitseman hoidon laatu ja saatavuus  heikkenisivät ja kuntien kustannukset nousisivat rajusti. Kustannuksia nostaisi vielä kuntien voimakkaasti kasvava hoitopalvelujen ostamistarve markkinoilta yksityisiltä liikeyrityksiltä, sillä erikoistunut henkilöstö ei hajauttamisen johdosta riittäisi kaikkien kuntien palvelukseen. Erikoissairaanhoidon henkilöstöstä osa siirtyisi myös tällaisen hajauttamisen seurauksena julkiselta sektorilta sairaanhoitoa tuottavien yksityisten suurten liikeyritysten palvelukseen.


HUSia ei siis missään tapauksessa ole järkevää purkaa kuntayhtymänä useiksi hallinnollisiksi palasiksi hajottamalla. Jo pelkkä hajottaminen maksaisi kunnille paljon ja sen seuraukset valtavasti.


Sen sijaan HUS:n palveluksessa olevien erikoislääkäreiden ja erikoistuneen muun henkilöstön työskentelyä kuntien johtamilla terveysasemilla tulee lisätä nopeasti. Kuntien terveyskeskuksiin tulee lisäksi perustaa HUS:n erikoislääkäreiden ja muun erikoistuneen henkilöstön tutkimus- ja hoitopalveluja hyväksi käyttäviä yleis- ja erikoislääkäripalveluja tuottavia julkisen terveydenhuollon yhteisiä lääkäriasemia. Tämä järjestely turvaisi väestölle oikea- aikaisen hoidon nykyistä paremman saatavuuden, jo ensikäynnillä korkealaatuisemman tutkimuksen ja tarvittavan hoidon sekä alentaisi samalla sairaanhoidon kokonaiskustannuksia. Päivystyskäynnit ja osastohoidot vähenisivät. Henkilöstön pysyvyys ja saatavuus olisi myös tällä esittämälläni toteutusmallilla turvatumpaa kuin palvelujen tuottamista ja työnantajatoimintaa hajauttavilla ratkaisuilla.

Hyvin toivmivaa terveydenhuollon osaa, HUS- kuntayhtymää, ei missään tapauksessa pidä purkaa.



 


Uutiset Espoo.fi

Koronarokotusvuorossa tänä vuonna 55 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat espoolaiset sekä riskiryhmiin kuuluvat

Koronarokotuksen ajanvaraus on käynnissä tänä vuonna 55 vuotta...

Lue lisää »

Palautteellasi on merkitystä enemmän kuin uskotkaan

Oletko joskus antanut palautetta Espoon kaupungille ja miettinyt onko sillä...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

”Kun tämä paja menee kiinni, se ei enää koskaan aukea” – Paperiliiton Vanhala pitää Veitsiluodon sulkemista kuoliniskuna

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala pitää Stora Enson päätöstä lakkauttaa Veitsiluodon paperitehdas kuoliniskuna Kemille. Veitsiluodon tehdas on...

Lue lisää »

Jari Leppä: ”Ei ollut hyvä uutinen”

Stora Enson päätös sulkea Veitsiluodon tehtaan Kemissä tarkoittaa sitä, että työpaikka lähtee yli 600 ihmiseltä. Maa- ja metsätalousministeri Jari...

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

Berg, Mäkynen & Strand: Batteriinvesteringen ett resultat av starkt samarbete

Riksdagsledamöterna Kim Berg, Matias Mäkynen och Joakim Strand gläder sig över brittiska Johnson Mattheys och Vasa stads intentionsavtal...

Lue lisää »

Berg, Mäkynen & Strand: Akkuinvestointi on yhteistyön voimannäyte

Kansanedustajat Kim Berg, Matias Mäkynen ja Joakim Strand iloitsevat brittiläisen Johnson Mattheyn ja Vaasan kaupungin sopimasta...

Lue lisää »