Ajankohtaiset
Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä
Lue lisää »Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tyssäsikö hallituksen vanhusväestön köyhdyttäminen perustuslakiin
Tyssäsikö hallituksen vanhusväestön köyhdyttäminen perustuslakiin?
Taisivat Sipilän hallituspuolueet ja erityisesti perussuomalainen sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä törmätä Suomen perustuslakiin hosumalla valmistelemiensa pienituloisen vanhusväestön maksukyvyn leikkausesityksillään.
Kun hallituksen esitykset lähinnä asumistuen leikkauksen johdosta olisivat merkinneet Suomen eduskunnan tietopalvelun tekemän selvityksen mukaan toteutettuna liki 30 000 henkilön putoamisen välittömästi alle köyhyysrajan ja esitykseen sisältynyt eläkeläisten asumistuen kokonaan jatkossa romuttaminen olisi lisännyt vielä huomattavasti enemmän vanhusköyhyyttä, olisi ilmeisesti ollut kysymys Suomen perustuslain 19 §:ssä turvatun oikeuden vastaisista lakiesityksistä. Niitä ei olisi voitu säätää normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä. Ne olisi jouduttu vetämään tästä syystä pois eduskunnasta joka tapauksessa.
Perustuslain 19 §:ssä säädetään, että jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttävää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Samassa Suomen perustuslain pykälässä säädetään myös, että lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan myös vanhuuden aikana.
Pieni eläke ja eläkkeensaajan asumistuki muodostavat nyt yhdessä perustoimeentulon turvan pienituloiselle vanhukselle.
Lisäksi hallituksen esitys omavastuun nostamisesta lääkkeissä ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksujen korotukset on vielä arvioitava huolellisesti myös Suomen perustuslain kannalta. Loukkaavatko ne maksukorotukset asumiskustannusten nousun kanssa vanhuksiin laajasti kohdistuessaan perustuslaissa säädettyä turvaa ja oikeutta.
Hallituksella tuli kiire perua esityksiään osittain ja ministeri Mäntylälle tarve selittää takinkäännöllä ja sosiaalisilla perusteilla hallituksen perumispäätöstä. Tämä hallitus ei muuta päätöksiään kuin pakon edessä. Nyt sen oli ilmeisen pakko se tehdä.
Seuraavan kerran hallitus palkansaajiin kohdistuvine pakkolakiesityksineen törmää uudelleen Suomen perustuslakiin.
V.S 17.11.2015
| ||