Ajankohtaiset
Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä
Lue lisää »Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Liikenneväylien yhtiöittäminen ja suursijoittajien tukeminen estettävä
Liikenneväylien yhtiöittäminen ja suursijoittajien tukeminen estettävä
Yhteiskunnan toiminnalle elintärkeiden kaikkien raideliikenne-, tieliikenne-, ja vesiliikenneväylien omistuksen osakeyhtiöittäminen ja tämän osakeyhtiön omistamien väylien rakennus- ja kunnossapitoinvestointirahoituksen siirtäminen suursijoittajien rahoituksella toteutettavaksi olisi taloudellista ja yhteiskuntapoliittista tyhmyyttä.
Suursijoittajat, kuten esimerkiksi suomalaiset eläkevakuutuslaitokset ja ulkomaiset suursijoittajat vaatisivat sijoituksilleen tästäkin sijoittamisesta vähintään sen tuoton mitä ne sijoituspääomilleen vastaavalla riskitasolla sijoitettuna maailman sijoitusmarkkinoilta muutoin saisivat.
Kun sitten väylien käyttäjiltä on pääministeri Sipilän ja ministeri Bernerin mukaan suunniteltu kerättävän tarvittava rahoitus yritykselle sen kulujen kattamiseksi ja sijoittajien edellyttämien sijoitustuottojen rahoittamiseen, oltaisiinkin niin sanotusti löysässä hirressä.
Koko yhteiskunta olisi kaikessa riippuvainen yksityisoikeudellisen osakeyhtiön toiminnasta tai toimimattomuudesta. Tämä monopoliyhtiö väylien käyttömaksuillaan vaikuttaisi kaikkien vienti- ja tuontihyödykkeiden hintatasoon ja kaikkien hyödykkeiden hintoihin myös kotimarkkinoilla raaka-ainelähteeltä aina kuluttajan pöytään saakka.
Osakeyhtiön kulloinkin tarvitsema rahoitus olisi käyttäjien maksettava käyttömaksuina, maksoi mitä maksoi. Jos yritys, muu yhteisö tai yksityinen henkilö ei maksaisi, niin ei myöskään liikkuisi väylillä.
V.S 22.4.2016
| ||