web stats
diashow
Veikko Simpanen | Sosiaalineuvos

Ajankohtaiset

Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä

Lue lisää »

Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Veikko Simpanen

Veikko Simpanen

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            
Tietotori

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille
Jälleen miljonääriministeri rakentaa liike-elämän kumppaneilleen rahastusautomaattia.
Jos tähän mennään operaattoreiden seurantalaitteineen, niin perusmaksulla saa vain välttämättömimmän ja lisämaksuilla tullaan jatkuvasti tyrkyttämään mm. operaattoreiden, autoliikkeiden, matkailualan, huoltoasemien, kaupan, ravintoloiden, vakuutusyhtiöiden jne.jne. toimesta kaikkea mahdollista.
Toiseksi, ei tämä Bernerin esittämä valtion ja maakuntien omistama LIVE-osakeyhtiö mitään tekisi itse. Se teettäisi kaiken suunnittelusta alkaen pitkäaikaiseen väylien hoitamiseen ja kunnossapitoon saakka ilmeisesti ministerin liikemieskumppaneiden omistamilla yrityksillä. Niille ne maksuilla kerätyt rahat kiertyisivät.
Ei kuitenkaan aivan kaikki, sillä Bernerin suunnitelman mukaan maksut pitää mitoittaa myös työt teettävälle LIVE - osakeyhtiölle katetta tuottavasti ja osingonjaon valtiolle ja maakunnille mahdollistaen. Tästä suunnitelman tavoitteesta ja toimeenpanon hurjasta kiireestä johtuen on perusteltua aihetta epäillä, että tienkäyttäjien maksuilla rahoitettaisi myös järjetöntä uutta maakuntaorganisaatiota.
Tosiasia olisi, että kaikki kulut ja hankintoina työt suorittavien yritysten voitot ja LIVE osakeyhtiön osingonjaot rahoitettaisi lopulta tienkäyttäjiltä kerätyillä rahoilla, sillä rahaa ei sada taivaasta.
Ministeri Berner ei ole huomioinut myöskään esityksensä vaikutuksia verotukseen.
Hän perustelee liikenneväylien käyttäjiltä nyt kerättävien verojen muuttamista maksuiksi Oy:lle mm. siksi, koska näitä verotuloja ei ole käytetty kuin osaksi liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon, vaan niillä on rahoitettu myös valtion muita menoja.
Milläs ne muut menot sitten jatkossa rahoitetaan, joilta nyt poistuu rahoitusta? Vai rahoitetaanko niitä edelleen jäljelle jäävillä tienkäyttäjiltä perittävillä veroilla?
Tästä syystä Bernerin selvitykseen olisi pitänyt sisältyä myös tieto siitä, miten valtion budjettiin syntyvä verotulojen aukko katetaan. Miten ne budjetista Oy:lle maksuiksi budjetista siirtyvät ja näin poistuvat verotulot kansalta aiotaan verottaa?
V.S.  20.1.2017


Uutiset Espoo.fi

Espoo-lehti: Lukio-opetus uudistuu

Espoo-lehden tuoreessa numerossa kerrotaan siitä, millaista opetusta lukioissa...

Lue lisää »

Palvelutorit avoinna vain osittain – suosittelemme etäasiointia

Osa julkisista palveluista Ison Omenan ja Kalajärven palvelutoreilla sulkeutuu...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

Euroopassa on raportoitu jo yli 400 000 koronavirukseen liittyvää kuolemaa – monessa maassa rajoituksia aiotaan kuitenkin purkaa joulun alla

Monessa Euroopan maassa koronavirusrajoituksia aiotaan ainakin osittain purkaa joulun alla huolimatta siitä, että virustilanne on synkkä. Uutistoimisto...

Lue lisää »

Palvelualojen työntekijätkin ansaitsisivat korona-korvauksen, liittopomo linjaa – ”Sairastuminen ei ole ainoa korona-ajan uhka”

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen ihmettelee, että eturintamassa työskentelevien palvelualojen työntekijöiden työ on...

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

SDP:n Lindén: Hallitus uudistaa sekä sote-palveluiden sisältöä, laatua ja saatavuutta että koko palvelujärjestelmää

Kokoomus on julkistanut eilen 27.11.2020 linjauksiaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseksi. – Mitään uutta Kokoomuksen...

Lue lisää »

SDP:n kansanedustaja Heinäluoma: Vapaaehtoista päästökompensaatiota koskeva lakimuutos etenee

Sisäministeriö on tehnyt esitysluonnoksen rahankeräyslain muutoksesta, jonka mukaan vapaaehtoinen päästökompensaatiotoiminta ei edellyttäisi jatkossa...

Lue lisää »