web stats
diashow
Veikko Simpanen | Sosiaalineuvos

Ajankohtaiset

Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä

Lue lisää »

Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Veikko Simpanen

Veikko Simpanen

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Tietotori

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille
Jälleen miljonääriministeri rakentaa liike-elämän kumppaneilleen rahastusautomaattia.
Jos tähän mennään operaattoreiden seurantalaitteineen, niin perusmaksulla saa vain välttämättömimmän ja lisämaksuilla tullaan jatkuvasti tyrkyttämään mm. operaattoreiden, autoliikkeiden, matkailualan, huoltoasemien, kaupan, ravintoloiden, vakuutusyhtiöiden jne.jne. toimesta kaikkea mahdollista.
Toiseksi, ei tämä Bernerin esittämä valtion ja maakuntien omistama LIVE-osakeyhtiö mitään tekisi itse. Se teettäisi kaiken suunnittelusta alkaen pitkäaikaiseen väylien hoitamiseen ja kunnossapitoon saakka ilmeisesti ministerin liikemieskumppaneiden omistamilla yrityksillä. Niille ne maksuilla kerätyt rahat kiertyisivät.
Ei kuitenkaan aivan kaikki, sillä Bernerin suunnitelman mukaan maksut pitää mitoittaa myös työt teettävälle LIVE - osakeyhtiölle katetta tuottavasti ja osingonjaon valtiolle ja maakunnille mahdollistaen. Tästä suunnitelman tavoitteesta ja toimeenpanon hurjasta kiireestä johtuen on perusteltua aihetta epäillä, että tienkäyttäjien maksuilla rahoitettaisi myös järjetöntä uutta maakuntaorganisaatiota.
Tosiasia olisi, että kaikki kulut ja hankintoina työt suorittavien yritysten voitot ja LIVE osakeyhtiön osingonjaot rahoitettaisi lopulta tienkäyttäjiltä kerätyillä rahoilla, sillä rahaa ei sada taivaasta.
Ministeri Berner ei ole huomioinut myöskään esityksensä vaikutuksia verotukseen.
Hän perustelee liikenneväylien käyttäjiltä nyt kerättävien verojen muuttamista maksuiksi Oy:lle mm. siksi, koska näitä verotuloja ei ole käytetty kuin osaksi liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon, vaan niillä on rahoitettu myös valtion muita menoja.
Milläs ne muut menot sitten jatkossa rahoitetaan, joilta nyt poistuu rahoitusta? Vai rahoitetaanko niitä edelleen jäljelle jäävillä tienkäyttäjiltä perittävillä veroilla?
Tästä syystä Bernerin selvitykseen olisi pitänyt sisältyä myös tieto siitä, miten valtion budjettiin syntyvä verotulojen aukko katetaan. Miten ne budjetista Oy:lle maksuiksi budjetista siirtyvät ja näin poistuvat verotulot kansalta aiotaan verottaa?
V.S.  20.1.2017


Uutiset Espoo.fi

Henkilöstölehti Wieterin huhtikuun numero on ilmestynyt

Wieteri vierailee kaupungin logistiikkayksikössä. Siellä on tehty paljon...

Lue lisää »

Nuorisopalvelut lähti mukaan Sekasin-chattiin

Noin puolet Espoon nuorisopalvelujen nuorisonohjaajaajista kohtaa nyt nuoria...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

Syöpäseulonnat keskeytetty kymmenissä kunnassa

Yli viidennes Suomen kunnista on keskeyttänyt kohdunkaulan syövän seulonnan koronavirusepidemian vuoksi. Myös rintasyövän seulontaa on huomattavasti...

Lue lisää »

Martti Suosalo on voittanut Bafta-palkinnon

Martti Suosalo on voittanut Bafta-palkinnon videopeliroolista. Suosalo esitti sivuhahmoa nimeltä Ahti viime vuonna julkaistussa Control-videopelissä. Pelin...

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

SDP:n Kymäläinen: Vihdoinkin kotihoidon pysäköintiä yhdenmukaistetaan

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) toteaa tyytyväisenä valiokunnan saaneen valmiiksi...

Lue lisää »

Kansanedustaja Malm ehdottaa teollisuuden työpaikoilla 12-tuntiseen vuorojärjestelmään siirtymistä: ”Se toisi merkittävää hyötyä poikkeusoloissa”

Useilla teollisuuden alan työpaikoilla on koronavirustilanteen myötä siirrytty 12-tuntiseen vuorojärjestelmään. Työaikamuodon etuna on vuoronvaihtojen...

Lue lisää »