web stats
diashow
Veikko Simpanen | Sosiaalineuvos

Ajankohtaiset

Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä

Lue lisää »

Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Veikko Simpanen

Veikko Simpanen

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        
Tietotori

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille

Verot maksuiksi muutettuna yrityksille
Jälleen miljonääriministeri rakentaa liike-elämän kumppaneilleen rahastusautomaattia.
Jos tähän mennään operaattoreiden seurantalaitteineen, niin perusmaksulla saa vain välttämättömimmän ja lisämaksuilla tullaan jatkuvasti tyrkyttämään mm. operaattoreiden, autoliikkeiden, matkailualan, huoltoasemien, kaupan, ravintoloiden, vakuutusyhtiöiden jne.jne. toimesta kaikkea mahdollista.
Toiseksi, ei tämä Bernerin esittämä valtion ja maakuntien omistama LIVE-osakeyhtiö mitään tekisi itse. Se teettäisi kaiken suunnittelusta alkaen pitkäaikaiseen väylien hoitamiseen ja kunnossapitoon saakka ilmeisesti ministerin liikemieskumppaneiden omistamilla yrityksillä. Niille ne maksuilla kerätyt rahat kiertyisivät.
Ei kuitenkaan aivan kaikki, sillä Bernerin suunnitelman mukaan maksut pitää mitoittaa myös työt teettävälle LIVE - osakeyhtiölle katetta tuottavasti ja osingonjaon valtiolle ja maakunnille mahdollistaen. Tästä suunnitelman tavoitteesta ja toimeenpanon hurjasta kiireestä johtuen on perusteltua aihetta epäillä, että tienkäyttäjien maksuilla rahoitettaisi myös järjetöntä uutta maakuntaorganisaatiota.
Tosiasia olisi, että kaikki kulut ja hankintoina työt suorittavien yritysten voitot ja LIVE osakeyhtiön osingonjaot rahoitettaisi lopulta tienkäyttäjiltä kerätyillä rahoilla, sillä rahaa ei sada taivaasta.
Ministeri Berner ei ole huomioinut myöskään esityksensä vaikutuksia verotukseen.
Hän perustelee liikenneväylien käyttäjiltä nyt kerättävien verojen muuttamista maksuiksi Oy:lle mm. siksi, koska näitä verotuloja ei ole käytetty kuin osaksi liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon, vaan niillä on rahoitettu myös valtion muita menoja.
Milläs ne muut menot sitten jatkossa rahoitetaan, joilta nyt poistuu rahoitusta? Vai rahoitetaanko niitä edelleen jäljelle jäävillä tienkäyttäjiltä perittävillä veroilla?
Tästä syystä Bernerin selvitykseen olisi pitänyt sisältyä myös tieto siitä, miten valtion budjettiin syntyvä verotulojen aukko katetaan. Miten ne budjetista Oy:lle maksuiksi budjetista siirtyvät ja näin poistuvat verotulot kansalta aiotaan verottaa?
V.S.  20.1.2017


Uutiset Espoo.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 16.6.2021

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelee kokouksessaan keskiviikkona...

Lue lisää »

Espoon niittyjen ja avointen alueiden toimenpideohjelma 2121-2031

Espoon niittyjen ja avointen alueiden toimenpideohjelma vuosille 2021-2031 on...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

”Maailman johtavat demokratiat sitoutuvat toimimaan niin, ettei globaaleja pandemioita enää tule” – Johnson ylisti G7-maiden julkilausumaa historialliseksi

Britanniassa jatkuu lauantaina rikkaiden teollisuusmaiden G7-kokous, jossa jäsenmaiden on muun muassa määrä hyväksyä julkilausuma, jolla pyritään...

Lue lisää »

Liput kesän festareille ovat käyneet kaupaksi – lavoilla nähdään pääasiassa kotimaisia artisteja

Tänä kesänä järjestetään kourallinen erilaisia festivaalitapahtumia, joiden lipunmyynti käy kuumana. Näillä näkymin muun muassa Himos Juhannus,...

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

SDP:n Eloranta: Lapsen vuoroasuminen otettava huomioon elatusapuohjeessa

SDP:n kansanedustaja, lakivaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta haluaa, että elatusapuohje päivitetään vastaamaan muun muassa vuoroasuvien lasten...

Lue lisää »

SDP:n Anneli Kiljunen: Vanhusasiainvaltuutetun virka on tervetullut

– Pitkään toivottu vanhusasiainvaltuutetun virka on vihdoin tulossa maahamme. Viimeiset vuodet ovat osoittaneet viran tarpeellisuuden, muun...

Lue lisää »