Ajankohtaiset
Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä
Lue lisää »Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Ikääntyneiden palveluvajaus poistettava ja kaltoin kohtelu on lopetettava
Ikääntyneiden palveluvajaus on poistettava ja vanhusten kaltoin kohtelu on lopetettava
yle.fi nettisivulla julkaistiin 19.11.2017 otsikolla,
“Ei minua uskottu, kun sanoin, ettei äiti pärjää enää kotona” – Tutkija: Vanhusten omaan tahtoon vedotaan Suomessa irvokkaalla tavalla”, valaiseva artikkeli todellisesta vanhusten hoidon ja hoivan palveluvajeesta ja vanhusten kaltoin kohtelusta.
Tämän artikkelin luettuaan jokainen ymmärtää miksi maakunta - soten sosiaali- ja vanhuspalvelujen ns. valinnanvapauteen ei saa sisältyä palveluseteliä eikä henkilökohtaista budjettia. Vanhuspalvelut on pidettävä myös tältä osin valinnanvapauden ulkopuolella.
Kaikki vanhusten tarvitsemat terveys- ja sosiaalipalvelut on tuotettava kaikilta osiltaan julkisen palveluntuottajan toimesta ja virkavastuulla sekä nykyistä huomattavasti tehokkaammalla käytännön toimien viranomaisvalvonnalla.
Palvelut on tuotettava ikääntyneelle henkilölle myös aina saman tuottajan toimesta, siis sekä terveys- että sosiaalipalvelut. Molemmissa palveluluissa on aina asiakaskontaktissa voitava arvioida sekä asiakkaan terveyspalvelujen että sosiaalipalvelujen sisällön muutostarve. Palveluja tarvitsevan iäkkään henkilön tila ei ole vakaa pitkäaikaisesti, vaan muuttumista tapahtuu koko ajan ja yleensä palvelutarvetta lisäävästi.
Vanhuksen voinnista ei ole mahdollista huolehtia henkilölle budjetoidulla rahasummalla eikä määräsuuruisella palvelusetelillä.
Mikäli tällainen henkilökohtainen budjetti tai palveluseteli olisi käytössä, vanhus voidaan myös helposti manipuloida haluamaan omaa parastaan ymmärtämättä palveluseteliä tai henkilökohtaista budjettia kun sitä hänelle suositellaan palvelutarvearviointitilanteessa. Sitten voidaan, kuten tutkija toteaa, vedota irvokkaalla tavalla vanhuksen omaan tahtoon esim. omaisten valittaessa riittämättömistä palveluista ja kaltoin kohtelusta.
Tässä ainakin vielä toistaiseksi kunnan järjestämisvastuulla toimittaessa on kunnan huolehdittava kokonaisvaltaisesti ikääntyneiden henkilöiden palveluiden riittävyydestä ja laadusta. Vanhusväestö on suurin perustason terveyspalvelujen ja sosiaalipalvelujen käyttäjäryhmä väestössä.
Voimme todeta tämän päivän vanhuspalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa järkyttävän suurta palveluvajausta ja joka vuorokausi ja kaikkina vuorokauden aikoina vanhusten kaltoin kohtelua.
Palveluvajausta ja kaltoin kohtelua on sekä kotipalveluissa että laitosmuotoisissa eri palveluissa.
Eikö tässä nyt ole kuntien talousarvioita tehtäessä apua tarvitsevien vanhusten elämänlaadun korjaamisen ja kaltoin kohtelun lopettamisen paikka. Parempi nyt, vaikka jo myöhässä, kuin ei ollenkaan.
V.S. 19.11.2017
| ||